tirsdag, april 18, 2006

Underskud i overflod

Dengang jeg flyttede for et par måneder siden, smed jeg alle mine krydderier ud. Der skulle nyt til og jeg gad heller ikke slæbe gamle krydderier fra det ene grønthandler-med-eksotiske-krydderier-for-en-slik-mekka til det næste. Godt så.

Tiden går og her til aften bliver jeg sulten. Det sker tit. Hvad er der mon tilovers fra påskefrokosten i går?, tænker jeg glad. (Arh ok, jeg var sulten og så er jeg sgu sjældent glad, men ok, heller ikke direkte gnaven.) Efter granskning af køleskab, kan jeg opstille følgende ligning:

9 hårdkogte æg + x rugbrød + y mayonnaise + et drys karse =
z æggesalatmadder

Så jeg går igang. Åbner krydderidåse. Udover en liflig duft af kanel gemte den på:
Hele laurbærblade, natron, hjortetaksalt, potaske (ja, jeg bager ting til jul og jeg løj ligefør, jeg smed ikke alle gamle krydderier ud, men de her var uåbnede, altså), timian, hel fennikel, hel og stødt kardemomme, hel spidskommen, stødt kanel, hele korianderfrø, rosmarin, estragon, basilikum, hel allehånde, oregano og merian.

Ved siden af desuden glas med chiliflager og stødt spidskommen samt en dåse Garam Masala.*

Der er noget, der mangler, ikke? Hvis man vil lave æggesalat, altså.
Hvem gætter det først? Uuuuh, spændende spændende...

Karry. Ganske almindelig fucking karry. Nå, men der er vel et sted, der har åbent endnu, ellers må jeg selv blande krydderier sammen.

* Jeg har også salt (to slags) og peber, forresten.

Update kl. 22.30: Jeg giiiider ikke bevæge mig udenfor. Prøver bare at blande noget sammen. Ser, hvad der sker. Living on the edge, det er mig!

Update kl. 22.49: Garam Masala fungerer fint i æggesalat, kan jeg hermed rapportere.

5 Kommentarer:

Blogger Årets Brandert siger...

HVORDAN kan du med alvor i stemmen (eller tastaturet) skrive at du har smidt AAAAAAAAAAL dit krydderi ud..For derefter at remse 20, jeg gentager TY-VE forskellige krydderier op, HERIBLANDT to forskellige slags kardemomme (!?!? Hel OG stødt? Ka man ik selv støde de hele, hvis man sku få brug for stødt kardemomme!?)

Derudover, Hvad FANDEN betyder Potaske?? det er sq da det klammeste krydderi?! Eller er det kun mig der forestiller mig en der ryger hash og samler asken sammen idet han siger: Hmm..Det ka jeg sq da smide i gryderetten, det blir den sikkert god af...!?

Og sidst men absolut IKKE mindst, hvor store madder spiser du, når du skal bruge 9 (NI) æg til to madder!?!?!? Jeg er målløs...! Men på den sjove måde...

april 19, 2006 2:54 AM  
Blogger Ulla siger...

Kære Mads, nu skal du bare høre. De krydderier, jeg nævner, er nogle, jeg har købt EFTER jeg er flyttet til min nye lejlighed. Men jeg har så åbenbart ikke før nu haft brug for karry.

Hel kardemomme består ikke af frø, men af kapsler, og indeni dem ligger der vist nogle frø, men det er ikke det vilde. Så jo, hvis man er meget ihærdig kan man sikkert støde kardemommekapslerne til noget der minder om stødt kardemomme, men det gider jeg ærlig talt ikke.

Potaske ved jeg ikke hvad er, men det bruges blandt andet til julens småkager. Det er et hævemiddel. Og jeg er ret sikker på at det ikke har noget med pot at gøre. Desværre.

Her til sidst kan jeg berolige dig med at jeg ikke har lavet en Paul Newman finte og spist 50 æg på en time, eller hvor mange det nu var, han skulle æde i den der film. Jeg har kun spist de tre af dem. Og så tror jeg du har læst mit "z" som et 2-tal, men ja, det blev til to madder i går og så en nu (til morgenmad).

Desuden kan jeg yderligere oplyse at selvom Garam Masala smager ok i æggesalat, så får man en pænere farve med karry. Min æggesalat er temmelig grå ligenu.

Hov, lige en ting til, og den her er intern og for dette undskylder jeg:
Dette må være den falskesalat, vi manglede!

april 19, 2006 10:42 AM  
Blogger Suzy Q siger...

Men hvis du ikke vidste hvad Potaske var, Ulla, hvorfor har du så købt det EFTER at du er flyttet til det nye sted?

april 20, 2006 12:07 PM  
Blogger Ulla siger...

Potaske, hjortetaksalt og natron er de eneste ting der kom med fra den gamle lejlighed, fordi de ikke var åbnede.

Man behøver ikke at vide hvad alt er. Hvis opskriften siger der skal potaske i, så adlyder jeg blindt. Opskriften har altid ret!

april 20, 2006 12:22 PM  
Blogger Årets Brandert siger...

HahA...Du har ret..Jeg har læst med ølbrillerne på...Men da jeg skrev kommentaren synes jeg selv at jeg var verdens sjoveste, at satiren føg om ørene og humoren var slet skjult...! Men kan da godt se en fornuftigere mening nu. I ædrulighedens ulideligt klare....
Og ja, jeg så godt nok det z som et 2-tal..hehe..

april 20, 2006 12:39 PM  

Send en kommentar

<< Home