mandag, december 26, 2005

Sådan husker jeg den bare overhovedet ikke!

Narnia filmen, altså. Eller Løven, Heksen og Garderobeskabet, det er jo kun den første bog de har gidet lave til film. Jeg læste dem alle med stor glæde dengang jeg ikke var så hulens gammel. Skal vi sige en 10-11 år gammel, cirka. Og jeg syntes det var helt fantastisk.

Nu har jeg så lige set filmen og den er så corny at det næsten gør ondt. For ikke at græde, begyndte jeg at småfnise. "Rise! Peter Wolfsbane, Knight of Narnia!" Arghhhh! Selvhøjtideligheden er så omklamrende at det tangerer det kvælende. Sådan husker jeg ikke bøgerne. Men det er jo immervæk omkring tyve år siden, de blev læst.

Når jeg så sidder og ser en film der irriterer mig, begynder jeg at finde fejl i den. Her kommer de (hvis du har tænkt dig at se den og ikke vil kende til handlingen, så stop med at læse NU!):

1. Jeg mener det, stop nu!


2. Der hvor ungerne flygter med bæverne gennem deres tunnelsystem. Hvad sker der der? Hvis jeg nu skulle bygge et tunnelsystem, så ville jeg ikke lave dem dobbelt så høje som mig selv. Børnene er cirka dobbelt højde af bæverne og alligevel kan de let flygte igennem tunnelerne, løbende oprejst. Hm...


3. Det lykkes dem naturligvis at flygte og så skal de gå og gå. Og det er jo vinter fordi hende Den - iøvrigt ikke særlig frygtindgydende - Hvide Heks med dreadlocks regerer, så der er sne overalt. Hvad sker der når man går i sne? Jo, man laver fodspor. Det gør ungerne og bæverne også, mens de går. Bævernes skridtlængde er bare lige så lang som børnenes. Hm...


4. Nårh ja, så skal de lige have nogle magiske ting. Enter Julemanden! Hvorfor er han der? Ifølge historien fordi bare det er børnene er ankommet (bortset fra at ingen udover meget få "folk", som enten er blevet forstenede eller også er sammen med børnene ved det) så er håbet vendt tilbage til Narnia, hvorved de vil fejre jul igen og vinteren slipper sit tag - temmelig hurtigt, forresten. Aha... (Hey, julemand, sådan nogle gaver vil jeg også have - HIT MED DEM, FISTER LØGSOVS!)


5. Jeg kunne jo blive ved, men vil slutte af med at undre mig over de magiske dråber, der kan kurere en hvilken som helst skade. De kurerer den yngste knægts dødelige skade, som han pådrager sig under det afgørende slag mellem godt og ondt, men de kan åbenbart ikke hele det lille sår han har på læben.


6. Arh ok, lige en til. Ham Aslans ansigt (hvis man da kan tale om at en løve har et ansigt) er ikke det samme som på plakaten.

Og ja, den er propfyldt med bibelreferencer. Og hvad så?

4 Kommentarer:

Blogger C. S. siger...

Jeg synes faktisk, at filmen holder. Utroligt flot skruet sammen, og ja der er et par småfejl, som du nævner.
Specielt pkt 5. sad jeg også og undrede mig over.

Ellers spiller ungerne fantastisk godt og troværdigt, og eventyrvæsnerne ser helt ægte ud.

Jeg har til gengæld ikke læst bøgerne, hvilket godt kan have en indflydelse. Sådan er jo tit, der blev også skåret nogle gevaldige hjørner i "Ringenenes Herre"- og "Harry Potter"-filmene.

december 26, 2005 9:12 AM  
Blogger Ulla siger...

Det har du jo lov til at mene, jeg synes stadig den var for meget. Og alt for lang tid om at komme i gang.

Børnene? Jo, de spillede faktisk ganske godt. Men eventyrvæsenerne var jeg ikke tilfreds med. Ikke dem allesammen. Der var en del gange hvor de godt liiiige kunne have brugt lidt længere tid på at få det til at se troværdigt ud. Især der hvor man ser Aslan første gang er hans bevægelser meget unaturlige - man er vel blevet forvænt.

Men jeg tror ungerne vil synes den er god. Hvilket jo passer fint, idet jeg syntes det var fantastisk dengang jeg var bette. :-)

december 26, 2005 10:56 AM  
Anonymous Anonym siger...

Hvis du er rigtig nede med Narnia, så tjek det her link:
http://www.youtube.com/watch.php?v=zLElfJ9YCh0

december 27, 2005 8:56 PM  
Blogger Ulla siger...

HAHAHAHHHAAAA! Cool! :D

december 28, 2005 9:06 AM  

Send en kommentar

<< Home