fredag, marts 31, 2006

Optur over nedtur

Ny natfilm: The Descent (flere links: natfilm, imdb og rotten tomatoes).

WAUV, MAND! Den var saftsuseme fed. Handlingen lyder lidt lam, men det fungerer sgu på skærmen. En flok tøser tager på en grotteklatretur, deres eneste passage ud kollapser og de må finde en anden vej. Men der er noget andet der lever i mørket. Nogle superhurtige menneskelignende væsener, der er tilpasset at leve i mørket. Så begynder kampen for overlevelse. Kampen er ikke kun imod kravlerne, som de kaldes, men også mod dem selv. Psykologisk gyser med splattereffekter. Fan-fucking-tastic! Bl.a. en scene hvor vores følelsesmæssige dybt ustabile hovedperson i en flugt fra kravlerne falder i en sø af blod (OK, lidt urealistisk med den her sø, men det ser så fedt ud at det ikke gør noget). Det er et billede af hende, lige efter udstigning af blodsø, der er ude i siden af bloggen. Arj, I får sgu lige et til.



"Come get me, you fuckers!" Arh ok, det siger hun faktisk ikke, men sådan er hendes attitude. Intet at miste. Jeg ville så gerne have fundet et billede af hende, der hvor hun er supertough. Så kan ham Rambo og hvad de ellers hedder godt tage hjem og putte. Men ak, jeg kunne ikke finde det.

Ikke mere om handlingen, blot vil jeg klappe i mine små hænder over slutningen, som er så dobbeltydig at det halve kunne være nok.

Forestil jer nu en Ulla, der sidder igennem største delen af filmen med fortrukket ansigtsudtryk og enten hænderne oppe i ansigtet eller det ene ben hevet lidt op i forsvarsposition. Det er altså scary shit, den der film. Jeg forlod biografen med en stenhård knude i maven, var pissebange og dybt lykkelig for at en film kan gøre det ved mig. Dog måtte jeg stene ligegyldigt tv i en times tid, før jeg kunne gå i seng.

Desværre kommer filmen ikke i dansk biografdistribution, hvilket er en stor fejl. Den er desværre også gået for sidste gang på natfilmfestivalen her øst på, men jeg kan på det varmeste anbefale den, hvis nogen skulle tage på natfilmfestival i enten Århus eller Aalborg. Og så kan man stemme på den til publikumsprisen, hvor vinderfilmen kommer i distribution. Bare et hint.

Jeg eje den! Seks ud af seks Rani'er, det er dommen.

0 Kommentarer:

Send en kommentar

<< Home