torsdag, april 28, 2005

Det var da nejs!

Ja, "nejs" er faktisk et ord! Det står selv i min synonymordbog. Det betyder god eller udmærket. Brug det i en sætning: "Tak for fødselsdagsfest/blow job/hjælp med at skrive sang til Hexokain, det var nejs!" Gad vide hvordan det bøjes. Nejs, nejsere, nejsest?

Andet godt ord fra synonymordbogen:
Gnældre, betyder at gø. I en sætning: "Har man hørt en loppe gnældre!" Ja, den skal nok fremtvinge smil rundt omkring.

Generelt nye ord i mit ordforråd, kommer mest fra diverse foredragsrækker:

Datafangst. Man ser forskeren for sig med waders ude på en kutter, hiver trawlet ind og vurderer dagens datafangst. Hvor mange gravide blev mon idag screenet for Hepatitis B?

Viræmisk. Ord man kan bruge for at lyde smart, betyder hvor længe man er smittefarlig med en given virus. I en sætning: "Jeg tror min kæreste/gynækolog/søster var viræmisk i sidste uge. Han/hun fik influenza og nu er jeg også ved at blive syg".

Hvad mere, jeg syntes lige der var så mange gode ord... Nå, det kan blive et tilbagevendende tema. En rejse ind i ordenes fantastiske og fortryllende verden. Lyder det ikke nejs?

2 Kommentarer:

Blogger Pernille siger...

Ja undskyld, jeg ikke lige nåede at ønske dig god bedring, men kan jeg slligevel få lov til at spørge dig om noget??
Står ordet "gæffe" også i den ordbog? :-)

Og rigtig god efterbedring i øvrigt ;-)

april 28, 2005 9:52 PM  
Blogger Ulla siger...

Gæffe... det må jeg straks slå op... Nej, sgu... Nu er det vel ikke noget du har fundet på, vel?

Og mange tak.

april 28, 2005 10:01 PM  

Send en kommentar

<< Home