fredag, november 25, 2005

"Jeg er lydsensitiv"

Det var der engang en dame, der sagde til Vibeke og mig, da vi sang en lille bitte og meget stille sang på en cafe en aften. Hun tyssede på os, gjorde hun. Sure løg! Senere sagde hun undskyld, det var ikke meningen det skulle lyde så surt, men hun var altså meget lydsensitiv. Whatever, jeg synes stadig, du er et surt løg.

Efter det er jeg dog blevet klar over at det er jeg også. Hvis jeg først bliver opmærksom på en lille irriterende lyd, som en eller anden laver, kan jeg slet ikke abstahere fra den.

Lyde, jeg hader:
1. Negle på tavle - en klassiker.
2. Bestik mod uglaserede keramiktallerkener. Tak til Ursula og Michael for at have anskaffet nye tallerkener.
3. Tænder mod bestik. Lad være med at bide i bestikket, tak.
4. Højtalerinterferens - nogle gange tror jeg at jeg er den eneste, der hører det, de andre ser i hvert fald ikke nær så lidende ud.
5. Termokander, der prutter. Dem har jeg udviklet et specielt talent for at høre. Det kan drive mig til vanvid. Jeg er hende, der sidder og åbner og lukker låg på termokander til diverse møder.
6. Smaskelyde. Folk, der smasker når de spiser, eller folk der sutter på deres gebis. AAAAAD!
7. Åndelyde. Folk der ånder direkte ned i telefonrøret når man taler med dem, folk der trækker vejret tungt eller folks pibende næser. Hvis du ikke kan trække vejret uden at lyde som en blæsebælg bør du gå til lægen.

Så er der lyde som bare er for fede:
1. Knase lyde. Når jeg spiser særligt sprøde chips eller bolsjer (ja, jeg er typen der knaser bolsjerne) kan jeg enormt godt lide at holde mig for ørene og lukke øjnene og så bare knase igennem. Det lyder som om mit kranie er ved at gå i stykker. Og så griner og griner jeg.... Ihihihihihihii...
2. Åbning af en colaflaske på en tømmermændspræget dag. Aaaaah, der findes en tilgivende gud...
3. Jeg er sikker på der var flere gode lyde. Men nu har jeg glemt det (måske det er lyden af min dør i NV der smækker for sidste gang. Uh! Eller lyden af mine nøgle der bliver smidt ind til vicevorten).

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym siger...

Under fede lyde glemte du lyden af frostsprød sne under støvlerne... :-)

november 25, 2005 2:37 PM  
Blogger Ulla siger...

Uh ja, den er god! Kom endelig med flere, jeg synes det er så trist at jeg kan nævne flere dårlige ting end gode. Sådan vil jeg ikke være...

november 25, 2005 2:58 PM  
Anonymous Anonym siger...

kom ån, champagne proppen knalder - eller en cuvee de noel der gør det samme , eller bare en heelt normal bajeråbningslyd på et godt tidspunkt! Eller en lynlås der åbnes - og så er der vinden i piletræerne og der andre træer. Naturen er den store lydmester! Torden! Nå.

november 25, 2005 10:02 PM  
Blogger Ulla siger...

I stand corrected!

november 26, 2005 10:51 AM  
Anonymous Anonym siger...

Du har en vicevort?
Damn...

november 26, 2005 10:36 PM  
Blogger Ulla siger...

Ja, men jeg tør ikke at kalde ham det...

november 27, 2005 3:44 PM  
Anonymous Anonym siger...

Da jeg er svagsynet er jeg især! meget opmærksom på lyde. Lyde jeg især kan blive vandvittig af er nogle der river noget stof i stykker, samt mennesker eller dyr der skriger højt og skingert i et rum med stor akustik så det går mellem mau og ben. Det kan jeg godt ondværer.
Lyde jeg syntes der barer er fede og dejlige er, skovens fuglesang en fårårsdag eller bølgernes skulp mod stranden en sommer aften, best af alt min kærstes stille værtrakning når vi sover...dejligt! Fede lyde syntes jeg er når jeg er på Vejle stadion og høre når VB skore og brølet fra madser af andre fans så himlen læter og lyden af biler der kører over noget skral/småting der barer er smidt og så hører det bliver mast under et stort dæk fra en tung bil krass knas bang... hihihi, eller hvis jeg har nogle ting der barer skal smides ud! og så lig det på gulvet og jokker på det med mine store solide track støvler på og høre det knaser under min vægt, knirk kras knas knas under støvlerne, eller spark og bræk noget gammelt lort fra hinanen, yes det er fedt og sjovt syntes jeg nemmelig, måske lidt latterligt, men hvad! der er sikkert andre som mig? eller hvad? Hilsen C.K.M.

januar 27, 2007 12:56 AM  

Send en kommentar

<< Home