mandag, november 07, 2005

Ullas praktiske-gris-brevkasse

"Kaneltyggegummi i danmark" er der et par stykker, der søger på. Jeg er selv stor fan af den slags, så for jer der ikke ved, hvor man køber det, kan jeg oplyse at det i det mindste findes i Americana, der ligger inde i Rosengården. En pakke med fem (5!) stykker koster dog så vidt jeg husker intet mindre end 20 kr. WTF!!! Så nyd hvert et stykke.

Flere fifs...

"Hjemmelavet gløgg": Man tager noget citronskal, et par nelliker, en kanelstang, evt. lidt ingefær, og hvad man ellers har af julede krydderier. Pebernødder tæller ikke. Smid det op i en gryde sammen med en eller to deciliter vin. Kog på det en fem minutters tid. I en anden og større gryde står resten af vinen og luner sig, hæld krydderi ekstraktet herop i. Denne vin må IKKE koge, endsige komme over nogen-og-60 grader, så fordufter sprutten. Når det er varmt nok, hældes mere sprut i og rosiner og mandler. Drik så for helvede!!

"Guide-til-sugemærke"-person: Hvor svært kan det være. Find et sted med tynd hud og sug.

"Himmelhunden": Teksten findes her og så er der også fin baggrundsmusik til. Service, ja ja, det er også mig...

Man "lægger bukser op" ved at finde ud af hvor meget der skal af. Vend bukserne på vrangen. Buk stoffet og sy. Klip evt for meget (ja det er jo ca 10 cm for mig) af det overskydende stof af. Færdig arbejde. Husk at sy mikroskopiske sting på ydersiden af bukserne, prøv at ramme samme sted hvor tråden kommer ud, og relativt store sting på indersiden, ellers bliver man jo aldrig færdig.

"Enthalpi"... Den nægter jeg at besvare. Delvist fordi jeg stadig ikke ved hvad det er. Og delvis fordi jeg er røvligeglad.

"Citron birkes kage". Uhm, ja den er god. Til dig der skrev appelsin birkes kage - se nedenfor. Da det er Camilla Plum der har vel har rettigheden til opskriften, vil jeg ikke skrive den her, men send mig en mail, så kan vi vel som venner bytte opskrifter. Ellers køb "Mors Mad" af selvsamme dame, den er god!

"Appelsinkagen" er nemlig Kille Ennas. Den er baseret på mandler og er røvlækker. Samme service udbydes her, ellers køb "Mit Solskinskøkken", en fremragende kogebog.

"Hvad er bastognekiks". Undskyld, hvordan kan man ikke vide hvad bastognekiks er? Hvad med bare at købe en pakke og finde ud af det? Nå, men de er gode og smager af kanel.

"Ridning i Fortunen" i Dyrehaven har en hjemmeside her og de og deres heste (de har også andet end ponyer) er rare, men deres hjelme er maxklamme...

"Hvad betyder sisu". Sisu er som jeg tidligere har beskrevet den finske nationalånd. Der findes ikke noget egentlig ord på dansk der kan beskrive det, men det er noget i retning af stædighed, hårdhed, sejhed.

"udpluk fra populærmusik fra vittula". Her kan jeg skam også hjælpe, hvis man ellers kan og vil læse svensk. Københavns Kommunes biblioteker har danske og svenske e-bøger hvoraf Populärmusik från Vittula er en af dem. Man kan så downloade bogen, men man skal dog være bosiddende i København og have en pinkode til bibilioteket. Den er sjov!

"tsk hvad vil det sige". Arjøhhh, tsk tsk, ved du virkelig ikke det? Det er en bebrejdende lyd for pokker!!! Læs Anders And!

"hvorfor hedder det sidste søndag i oktober jan sonnergaard". Det ved jeg ikke, men den sidste søndag i oktober går vi over til vintertid. Af de tre novellesamlinger Jan Sonnergaard har skrevet er denne den midterste og naturligvis den jeg ikke har, og jeg kan ærlig talt ikke huske novellerne deri, så jeg vil undlade at fortolke på dem og hvorfor den hedder som den gør.

"Romtoddy opskrift". Jo tak, der! Kog vand. Hæld rom op i glas, put lidt citron og sukker og varmt vand i. Kan varieres med diverse krydderier, men det er jeg ikke tilhænger af.

Er der andet du vil vide?? Så bare spørg.

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym siger...

Heheheh...skøn post! Det er fandme service...!!!

Sad lige med din post i tankerne og læste de søgninger der har været på min idag...og tænkte hmm...hvad jeg ville kunne finde på at svare til 'nu står solen op+musik'
Nogen gange ville jeg bare gi en million for at få at vide, hvem det er der søger..

november 07, 2005 8:59 PM  
Blogger Uden Relevans siger...

hehe folk er syge i potten...

november 07, 2005 9:10 PM  
Blogger Suzy Q siger...

super service, Ulla!!!

Er det virkelig sådan man lægger bukser op? Hold kæft hvor har jeg spildt meget tid, så.

:D Suzy

november 07, 2005 9:22 PM  
Blogger Ulla siger...

@Sille: Svaret er "Hvem er Nanna!"

@uden relevans: Right on the money!

@suzy: Nogle gange er det også en fordel at bruge knappenåle, men sådan nogle har jeg ikke...

Var det virkelig det hele? Ikke noget I vil vide? ;-)

Jeg føler mig nemlig meget husmoder-agtig idag. Måske fordi jeg har købt gås og ribsgele.

november 07, 2005 10:04 PM  
Blogger Kontrolpigen siger...

Kan man så sige: "Ulla, du' for sisu!", eller rammer oversættelsen så ikke helt?

november 07, 2005 10:15 PM  
Blogger Ulla siger...

Hm... Godt spørgsmål. Det lyder lidt street at sige sådan og hvis der er noget finner ikke er, så er det street.

Jeg tror sisu er noget man har, ikke noget man er. Som i "Kontrol-chick, du har bare way for meget sisu, dér!"

november 07, 2005 10:27 PM  

Send en kommentar

<< Home