torsdag, august 18, 2005

Finsk for begyndere

- Det lyder fandme ulækkert!

Jeg er en vaskeægte anden generations indvandrer (sig pænt goddag). Min mor, som gav mig dette liv, er nemlig finne (og pludselig falder der nogle brikker på plads i relation til de mange drukfikserede indlæg på denne blog). Ja, en finsk finne fra Finland. Eller det vil sige en svensk finne fra Finland. Hun hører nemlig til det svenske mindretal i Finland. Men det kan hun jo ikke gøre for... Veloplyste, som danskere jo tit er, vil vide at Finland har to nationalsprog: Svensk og finsk. Min mor kan så begge sprog som mange fra Helsingfors/Helsinki-området kan. Eller nogle i det mindste kan... Hun taler dog mest svensk og er en rigtig ussel og uintegrere indvandrer idet hun ikke gider at lære at tale dansk. "Nämmen! Folk forstååååår mej ju!" Whatever! Nå men det har i det mindste betydet at jeg sådan semi kan tale svensk. Dog har jeg aldrig lært finsk, og det er altid det folk spørger om jeg kan, når jeg afslører min eksotiske etnicitet. Jeg vil dog påstå at jeg kan flere ord end de fleste danskere. Her er en liste over alle de ord jeg kan, når jeg virkelig tænker mig om(jeg undskylder på forhånd for dårlig finsk retstavning):

Først.... Regler for udtale. Det er meget enkelt.
1) Alle bogstaver udtales i lige lang tid, hvis der er to af en slags bogstaver udtales det i længere tid. Fx har "kiva" et kort i, mens "kiitos" har et langt.
2) K udtales lidt som et mellemting mellem K og G. U'er som O, O'er som Å. Hvordan siger de så U, vil den vakse læser spørger og svaret er at det gør de bare ikke.
3) Det er en klar fordel hvis du kan tale mens du trækker luft ind, meget effektivt.
4) Sørg for at gå ned - tonemæssigt - i slutningen af hver sætning. Det er ikke et muntert sprog.
5) Vi hopper grammatik over. Der er 15 kasus. Ingen forholdsord.

Den meget turistede ordliste:

suomi - finsk på finsk

tervetuola - velkommen

sisu - kort sagt, den finske nationalånd. Der findes ikke noget dansk ord, men det kan vel beskrives som en slags stædighed, udholdenhed, sejhed eller styrke.

päivää - Betyder dag og bruges som formel hilsen, ligesom goddag på dansk. Faktisk er den korrekte hilsen hyvää päivää, hvor hyvää betyder god. Enkelt. Man kan også bare sige hei, med en lidt skarpere i-lyd end på dansk, lidt ligesom man ville sige hej på svensk. Alternativt kan moi anvendes, men det lyder lidt som mojn i mine ører. Det er nok bare mig...

kiitos - tak

kippis - skål. Ja, det kan godt lade sig gøre at udtale et langt p.

kaksi Karjala/olut - Karjala er et finsk ølmærke. Olut betyder øl, og kaksi to. Karjala kan til nøds udskiftes med Lapin Kulta (som betyder Laplands Guld, men det er ikke en guldøl), men det er sådan noget de unge drikker. Lidt lige som Carlsberg og Tuborg. Antallet kan naturligvis varieres. (Yksi - en, kaksi - to, kolme - tre, neljä - fire, viisi - fem, kuusi - seks, seitsemän - syv, kahdeksan - otte, yhdeksän - ni, kymmenen - ti, så får man vist ikke brug for at bestille flere øl lige med det samme... OK, så... Tierne bøjes som kymentä, undtagen fra 11 til 19 hvor det hedder toista. Det vil sige at tolv hedder kaksitoista og tredive hedder kolmekymentä og 54 hedder visiikymentäneljä. Hundrede hedder sata, så 786 hedder Seitsemänsatakahdeksankymentakuusi. Tusinderne hedder tuhat og det kan man jo så grine lidt over.)

kiva - betyder hyggeligt, rart, godt. Min familie bruger det tit - meget tit - i svenske sætninger som: "Aj, så kiva!" (Altså: Neeeeeej, hvor godt!).

kylää - ja

ei - nej

iso - Et ord der driller. Folk der har læst lidt kemi vil vide at iso i den sammenhæng stammer fra græsk og betyder "det samme som". Ergo tænker man når man står ved en kebabbod og der står "iso kebab", at det må være en mellem størrelse. Her tager man så fejl, og man burde jo vide bedre, idet ingen sprogkundskaber er til nytte når man er i Finland. Iso på finsk betyder stor.

perkälä - Et bandeord, som jeg ikke ved hvad betyder, men som er fedt at sige. Især hvis man ruller på r'et. Tror det betyder røvhul eller noget i den stil. Ret mig endelig...

vittula - Endnu et bandeord, det her betyder kusse.

Og ja, de drikker som svin, men jeg har stadig ikke stødt på nogen med kniv i støvlen. Og så bygger man naturligvis sit eget hus MED sauna. Altid en sauna... Ahh! Burde vel snart tage derop til familien og se noget ishockey og gå lidt i sauna og æde nogle krebs eller noget... Men de satans myg, for helvede da!!

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym siger...

pyha ... hvor blev jeg bare klog af den omgang finsk :-) ... men bare "Seitsemänsatakahdeksankymentakuusi" er da nok til at jeg ville blive kvalt i min egen tunge hvis jeg skulle få lyst til rent faktisk at prøve at udtale det ... et kønt srog er det altså ikke ! :-)
... men "hyvää vittula" er da vist værd at memorere (som scorereplik ?) hvis ens vej tilfældigvis skulle falde forbi Finland ;-)

august 18, 2005 11:06 AM  
Blogger Ulla siger...

Hvornår ville du fyre replikken af - før eller efter?

august 18, 2005 11:26 AM  
Anonymous Anonym siger...

som scorereplik : før
som kompliment : efter
;-)

august 18, 2005 3:17 PM  
Blogger Ulla siger...

Ehm... Jamen så, held og lykke med projektet. Du får vist brug for det... ;-)

august 18, 2005 3:37 PM  
Blogger Beyer siger...

Til dælen med fremmede sprog, hvad er det mest syrede fagudtryk du kan?

Personligt er jeg helt tosset med ordet: Enzymkinetik!

Det lyder e d d e r m a m e fedt!

august 18, 2005 9:49 PM  
Blogger Ulla siger...

Enzymkinetik!?!? Hm, ja... Hvad kan jeg sige? Hvis du også ender med at synes at faget (som i øvrigt falder ind under fysisk kemi) er sjovt, så kommer vi i det mindste ikke til at konkurrere om jobs.

OK, syrede fagdtryk... De særeste, som jeg umiddelbart kan komme på, er nok enzymnavne. (Info til nørder: En kinase er et enzym der kan påsætte en phosphatgruppe på et andet protein. Dette bruges ofte i regulering af hvor aktive disse proteiner er.)
Fx. MAP kinase kinase kinase, der phosphorylerer MAP kinase kinase, der igen phosphorylerer MAP kinase, som phosphorylerer MAP (som bare står for mitogen-activated protein, så den er ikke så sjov).
Så er der et område af hjernen der hedder hippocampus, men jeg kan ikke huske hvad det gør. Var det noget med hukommelse?
Men min personlige favorit er nok amygdala som er endnu en del af hjernen og som jeg sjovt nok heller ikke kan huske hvad gør. Men nej, I kære skatteydere har skam ikke spildt penge på at få mig gennem uddannelsessystemet - bare rolig.

Argh min hjerne er gået i stå, kan ikke finde på flere. Anyone?

august 19, 2005 7:25 AM  

Send en kommentar

<< Home