fredag, maj 18, 2007

Om prisblindhed

Fartblindhed er når man har svært ved at vurdere sin egen eller andres køretøjers hastighed, som oftest efter selv at have kørt ved rimelig høj hastighed, altså på motorvejen, i et stykke tid.

Prisblindhed virker på samme måde. Tillad mig at illustrere: Ulla og Ulrik på indkøb efter jakkesæt til bryllup i Zornig på Gammel Kongevej. Det er altså butikken, ikke der hvor brylluppet skal holdes. Når man så har bestemt sig for et Boss-habit og lige på vej hen til kassen ser en lækker skjorte, jamen så ryger den da med i købet, det er jo kun 1500 kr ekstra. Havde man været på udkig efter kun en skjorte, var den nok ikke blevet købt. 1500 for en skjorte, are you freaking nuts?!

8 Kommentarer:

Blogger Uden Relevans siger...

Boss er discount altså det skal være Prada...

1500 for en skjorte holdakæf

maj 19, 2007 6:22 PM  
Anonymous Anonym siger...

Må man ønske tillykke? Og skal I giftes, så håber jeg jakkesættet var til Ulrik ;)

Zornig er dyr, og de er næsten aldrig til at handle med :(

Hmm, Prada, eller...

http://www.brioni.it
http://www.kiton.it
http://www.canali.it
http://www.bottegaveneta.com
http://www.giorgioarmani.com

Brioni tager vist ganske ubluet let 4-5.000 Euro for et jakkesæt.

Men der er vel også en grænse for galskaben. Personligt kan jeg i hvert fald finde mange andre og sjovere ting, at bruge så mange penge på end et sæt tøj.

/Vincent

maj 20, 2007 1:35 AM  
Blogger Ulla siger...

Prada? Who the FUCK is Prada?

Og jeg skal fandemfiseme ikke giftes. Men ok, min fejl, der skulle have stået at vi skulle til ET bryllup. Den slags lader vi vennerne om, sådan noget borgerligt pis, mand! ;)

maj 20, 2007 2:49 PM  
Blogger Ulla siger...

Prada? Who the FUCK is Prada?

Og jeg skal fandemfiseme ikke giftes. Men ok, min fejl, der skulle have stået at vi skulle til ET bryllup. Den slags lader vi vennerne om, sådan noget borgerligt pis, mand! ;)

maj 20, 2007 2:49 PM  
Anonymous Anonym siger...

Var svaret til om hvorvidt det var U&U der skulle giftes (i Boss-habit og skjorte til 1.500 slask) at det var "borgerligt pis"?

Øj, der er mange selvmodsigelser i det statement ;)

Nuvel. Til det overordnede emne, så ja, så er langt de fleste velfungerende mennesker fart- og prisblinde (og vi kan sikkert finde flere varianter - farveblinde er dog ikke en af dem; i hvert fald ikke når det gælder hudfarve).

Prisblindhed kan også illustreres ved fornuften ved at vælge flyttefolk når der skal flyttes (forstås) fx når millionboligen udskiftes med en endnu dyrere millionbolig. Hvorfor så spare 3-4.000 og få et hold i rykken og et par solide skænderier?

OK eksemplet suger. Nåmen jeg mener nu fortsat at fartblindhed osv er praktiske foranstaltninger indlejret i vores hjerner som fattemæssige begrænsninger. Hvis vi hele turen skulle bekymre os om hastigheden ville vores tur blive kort eller et latterligt helvede af nedbidte negle. På et eller andet tidspunkt når vores kroppe har opnået samme fart som køretøjet/fartøjet og G-påvirkningen er aftaget - "glemmer" vores krop og hjerne heldigvis hvad ellers er begribeligvis snublende nær - at vi vilde blive vendt på vrangen på et splitsekund i en uskøn kaskade af blod og indvolde hvis vi foretog en ukontrolleret nedbremsning.

"Blindheder" er hvad muliggør et handlende liv.

maj 21, 2007 9:04 AM  
Blogger Unknown siger...

Hehe, ja, selvmodsigelser, det er mig.

Men mener du ikke hvor fornuften er ved at fravælge flyttefolk i ovenstående eksempel?

Og angående det sidste eksempel: Jeg synes nu tanken falder mig ind lidt for ofte. Jeg har nogle venner. der har været vidne til nogle særdeles grimme færdelsuheld og deres beskrivelser af dem, har jeg slet slet ikke glemt. Desværre. Ikke at det får mig til at køre langsommere i bil eller med cykelhjelm på cykel. Den slags sker jo kun for "de andre".

Nananannanaaa!

maj 21, 2007 9:38 AM  
Blogger Aegget:CPH siger...

Da de hvide kom til de vilde, ville de vilde vide hvad de hvide ville de vilde! Pis.

Nå, men ja eksemplet er rigtig dumt. Jeg mente egentlig at det fornuftige måtte være at være blind for beløbet 3-4.000 i sammenhæng med en millionhandel.

maj 21, 2007 11:02 AM  
Anonymous Anonym siger...

Jeg kender godt lidt det med prisblindhed - især i udlandet. Der er det ligesom bare heller ikke det samme, eller de samme penge. Ikke at jeg ikke kan regne om, men gider bare ikke helt...

maj 23, 2007 2:02 PM  

Send en kommentar

<< Home