tirsdag, oktober 24, 2006

Mere om kæder

Men ikke cykelkæder. Dette handler om Linked-In. Jeg ved ikke om det er noget alle kender, jeg kendte det ikke for nogle måneder siden, så nu vælger jeg den pædagogiske tilgang og tegner og fortæller. Forestil jer Jørgen Clevin, der nynner i baggrunden.

Jamen, det er et netværk. Så simpelt er det. Man logger ind, finder folk man kender derinde i forvejen og inviterer andre ind. Så kan man sidde og kigge på hinandens profiler og hvem de andre kender. Og så har jeg ikke brugt det til mere. Det er her jeg begynder at undre mig. Er der overhovedet nogen, der bruger det? Eller er det et slags udstillingsvindue: Se hvor mange jeg kender! Og se hvilke fede jobs de har! (OK, jeg har 21 kontakter, det betyder ikke at jeg ikke kender mere end 21 personer, vel! NOK!)

Jeg forstår det bare ikke helt, også selvom jeg har hevet andre med ind i spindet. Men jeg vil jo heller ikke være udenfor, så nu er jeg med i noget jeg i grunden ikke rigtig ved hvad jeg skal med. Det kommer vel en dag og så bliver I de første, der får det at vide.

14 Kommentarer:

Blogger susling siger...

Ulla, der er nogle der er helt Linkedin-liderlige....De skovler ind af kontakter og anbefalinger - i en sådan grad, at det bliver uhyggeligt. Meningen er vel at man inviterer dem ind man kan stå inde for og kan anbefale videre...tvivler på man kan det med f.eks. 359 kontakter......
Selv er jeg lidt mere afdæmpet - for at sige det mildt...Meen og nu kommer cluet...jeg er faktisk blevet kontaktet af flere gamle kolleger, som eller var gledet lidt ud...indtil videre er det bare blevet til lidt mail frem og tilbage om at det går os hver især godt....men det er sgu da hyggeligt....

oktober 24, 2006 12:29 PM  
Anonymous Anonym siger...

Jeg er vist også mere til det hyggelige aspekt af det. Det er bare lidt foruroligende hvor lang tid man (dvs jeg) kan bruge på at klikke lidt rundt hist og pist derinde. Ikke godt.

oktober 24, 2006 1:37 PM  
Anonymous Anonym siger...

Jeg har også sådan en profil, men bruger den stort set ikke... Kun fordi en af mine tidligere medstuderende lokkede mig med. For øvrigt når jeg så er færdig med at læse og tiltræder min stilling, ja, så forbyder it-reglerne mig at optræde med virksomhedensnavn med mindre de godkender det. Så jeg kan ikke engang bruge LinkedIn til at flashe et lækkert virtuelt visitkort.

oktober 24, 2006 3:28 PM  
Blogger Ulla siger...

Den anonyme længere oppe, det er mig. Jeg blev narret af min computer. Det er egentlig mere trist end jeg har lyst til at tænke på.

Bloggerella: De har simpelthen en politik om Linked-In. Jeg vidste ikke det var så vigtigt. Med mindre det er PET, du skal arbejde for.

oktober 24, 2006 4:43 PM  
Blogger susling siger...

Ho anonyme Ulla.....måske har du fat i noget aldeles centralt..måske bliver vi narret.....det må man sende til nisserådet.....bortset fra det...måske har du fået mine nisser....jeg kan pludselig finde alt det, der er blevet væk!?

En politik om LinkedIn? Jeg er målløs!

oktober 24, 2006 5:20 PM  
Anonymous Anonym siger...

Nej det er ikke PET og det er ikke specifikt på linkedin. Det er vel mere en styring af i hvilke sammenhæng virksomhedens navn optræder - og derfor hvis jeg skulle bruge navnet på min profil hos kæden, så skulle det først godkendes.

oktober 24, 2006 5:37 PM  
Anonymous Anonym siger...

Jeg har ca. 100 kontakter på linkedIn og det er stigende.
Det er dels en måde at 'vedligeholde' sine forbindelser. Jeg har skiftet job jævnligt og så kan jeg opdatere min kontaktkreds med det, samt følge deres karriere. På den måde ved jeg også når mine faglige kontakter skifter rolle eller firma.
Og dels en måde at vise mine kompetencer frem. Fordelen er at når jeg så har en opgave, så kan jeg se om nogle i mit netværk passer på den, og omvendt så får jeg også af og til job-/opgave-tilbud gennem LinkedIn.

Det er ret smart, netop fordi det ikke er så aktivt med en masse mail (=spam) og irrelevant information.

oktober 24, 2006 6:50 PM  
Blogger Kontrolpigen siger...

Det lyder LIDT som det der Myspace, min søster har lokket mig ind i. En anden slags sekt.. Og så gør jeg vist heller ikke så meget andet end at søge på folk, jeg kender, men som ikke er derinde. Måske fordi myspace er STEDET, hvis man er 21.. Jeg er bare for gammel. Men hey, Ulla, send mig da lige et link til din sekt :-)
Er det for de voksne, når man skal skrive sit arbejde på??

oktober 24, 2006 9:57 PM  
Blogger Ulla siger...

Bloggerella: Ah, så er jeg mere rolig.

Styx: Du lyder som en superbruger, godt at vide. :-)

Kontrolla: Will do. Og det her er i DEN grad for de voksne!

oktober 24, 2006 10:40 PM  
Anonymous Anonym siger...

Hey, jeg er også derinde. Men jeg har bare lige det problem at jeg vist ikke har brugt nok tid på det. 1) jeg har ikke ret mange kontakter, selvom jeg har fundet masser af gamle arbejdskolleger, så kan jeg ikke skrive til dem, fordi jeg ikke liiiiige har deres email. Der må være noget jeg har misforstået, for man skal vel ikke nødvendigvis kende folks email for at kontakte dem gennem linked?
2) jeg har fået henvendelser fra 2 som jeg først slet ikke kunne komme i tanke om at jeg kendte. En var faktisk en blogger som jeg har mødt nu IRL - det var sjovt at lege spion/opdager for at placere navnet :)
3) jeg synes det er en god måde at vise hvor man har været og en god måde at have en masse kontakter den dag hvor man desperat har brug for nyt job, så vil man jo prøve her først, ikk? Altså i LinkedIn

oktober 25, 2006 11:04 AM  
Blogger Suzy Q siger...

Nå!? Det er altså noget lødigt noget? Jeg har lige "meldt" mig ind.. meget mod min vilje - og var bange for at jeg nu skulle slette spam i een uendelighed. Men jeg har nu ikke logget ind og klikket rundt endnu. Jeg var ikke lige så meget for at dele ud af mine kontakters mail-adresser.

oktober 25, 2006 10:13 PM  
Blogger Ulla siger...

Mariahønen: Man skal vist opgradere (= det koster noget) hvis man vil kontakte folk via netværket og ikke har deres emails. Jeg ved dog ikke hvor meget det koster.

Suzy: Lødigt? Tjah, det er det vel. Jeg har ikke fået spam via dem (tror jeg da), så det skal ikke være det, der holder dig tilbage. :)

oktober 26, 2006 4:32 PM  
Anonymous Anonym siger...

Jeg får kun positivt fra den side. Idag fik jeg faktisk en request fra en gammel kær kollega som helt tilfældigt havde fundet mig.
Jeg var også inde og se priser - det koster vist noget med $20 om måneden - lidt dyrt synes jeg... og jeg ved ikke engang om det er den rigtig "løsning" jeg så på.

oktober 27, 2006 3:14 PM  
Anonymous Anonym siger...

Jeg har været på LinkedIn et par år og kan sige meget MEGET stor sikkerhed at de ikke har givet mig spam-problemer. Netværket er særdeles lødigt, og stille. Man skal netop kende folks email, for at linke dem direkte, eller skal man gå gennem sit netværk og bede fælles venner forbinde én. Der er nogle kommercielle versioner som er rimeligt dyre, men jeg har klaret mig fint med den gratis version hele vejen.

oktober 29, 2006 10:31 AM  

Send en kommentar

<< Home