fredag, november 24, 2006

Simple Living VII

Hvorfor findes der ikke et cykelvedligeholdelsesabonnement til os der ikke gider at smøre cykelkæde jævnligt, fjerne småsten fra dækkene og alt det vi udmærket godt ved at vi BURDE gøre men aldrig gør.

Så kunne man have et klippekortsystem, hvor man afleverer cyklen til et hurtigt tjek og smøring og evt. vask efter fyraften. Næste morgen henter man cyklen, der er parkeret og låst (kræver låsen en nøgle for at låse, må man jo have en sådan liggende i butikken eller have en anden lås, fx en kæde) ude foran butikken.

Butikken har således en sikker indkomst og kunderne kan komme derudaf uden sammenbrud uden at undvære cyklen en hel dag, som ved almindelige reparationer eller eftersyn. Alle vinder!

9 Kommentarer:

Blogger Uden Relevans siger...

Hvorfor stiller du ikke op til posten som præsident for Eu??

Du vil givet være en god og viis leder.

november 24, 2006 2:37 PM  
Blogger Ulla siger...

Jeg ville løse den Gordiske knude på NO TIME!! Altså hvis det ikke var fordi den allerede var løst.

november 24, 2006 2:40 PM  
Anonymous Anonym siger...

Mener at Jupiter faktisk har noget lignende det du efterspørger...Det er vist en slags vinterservice, hvor du kan få smøring og justering i vinterperioden i 10 år for 250kr. Så det da jeg købte nye cykellygter i sidste uge.

november 24, 2006 2:44 PM  
Blogger Aegget:CPH siger...

Næsten alle abonnementsordninger / flerkøbsaftaler/mængderabatter indebærer en eller anden form for afslag/diskount - og det er grunden til at det ikke kan betale sig i alle (mange) situationer.

At de så rent faktisk eksisterer er ofte udtryk for dårlig købmandsskab og matematikkundskaber på lottoniveau.

Jupiter er smart, for det svarer til en stel-garanti - enten bryder lortet sammen her-og-nu, eller også holder det i hundrede år - og cykler lever sjældent længere end nogle ganske få - vedligeholdelseslysten endnu færre.
Jeg tvivler på at Jupiter ser den samme cykel mere end 3 vintre i træk.

november 24, 2006 2:52 PM  
Blogger Ulla siger...

Bloggerella: Det lyder næsten som det jeg efterlyser. Men man skal have købt cyklen hos Jupiter før det gælder. Har lige tjekket. Og det er ikke der, den er købt.

Ægget: Jeg ved fra adskillige fester i løbet af studietiden at det kunne betale sig at lave drinks-stempelkort. Hvis en drink koster fx 12 kr, så kunne man købe et kort med 10 for 100 kr. Cirka, jeg kan ikke huske de præcise beløb længere, men det er noget i den stil. Folk blev altid så stive at de glemte deres kort eller tog hjem inden det var brugt op (og glemte at give/sælge det til andre). Det var også væsentlig lettere mht byttepenge osv. Skidesmart. Bare ikke så smart når formålet med festen er at brænde et overskud fra en anden fest af og så stå med et endnu større overskud efter festen. Så må man jo holde en fest til. Akkeja, det var hårde tider... ;)

november 24, 2006 3:02 PM  
Blogger Aegget:CPH siger...

PS
Blev den Gordiske knude ikke løst for lææænge siden?

november 24, 2006 3:03 PM  
Blogger Aegget:CPH siger...

Ulla: i relation til studietid-empiri - ja - men jeg forventer en eller anden grad af interesse i profitmaksimering i forretningslivet - som den alt overskyggende målsætning - det er jeg ikke sikker på I havde i baren.

At håbe på at kunderne ikke udnytter produktet til fulde er i min bog en noget skrøbelig strategi for indtjeningen.

Rabatter betaler sig ikke umiddelbart for sælger (det giver sig selv), men den store erkendelse ligger i at det heller ikke betaler sig for køber (forstået som gennemsnittet af køberne) - faktisk ender det med at være værst for køber.

Lad os sige at Varen koster 100 - og A får den til 90 - A sparer altså 10, men nogen kommer til at betale for rabatten givet til A og hvis det er B og C, kommer de samlet til at betale mere end hvad A fik i rabat fx 110 - hvis ellers sælger ved hvad han/hun gør. Men nu er situationen så i stedet den, at ingen rigtig ved hvad prisen er - A siger 90 B og C siger 110 - og det giver flere mulighed for at udbyde varer til 105 - som en "god" pris for D, E og F. Og abonnementsordninger og bindingsperioder og afdragsfrihed og altmuligt og prisen "svinger" nu med markedet - fortæller sælgere os. Over tid viser det sig at prisen har et gennemsnit på (lad os sige) 103, hvordan blev rabat så en god idé?

Rabatter er en bonus til de stærke, der straffer de svage.
Dem der er i en gunstig forhandlingssituation får rabat - dem der ikke kan forhandle betaler - og betaler for alle dem der kunne.

november 24, 2006 3:31 PM  
Blogger Ulla siger...

Ægget: Jo, det er vist et par dage siden. Så komplekst var vores barrabatsystem slet slet ikke. Men hvor siger du at jeg kan få den cykelordning til 90 kr? ;-)

Anonym: Er du synsk?

november 26, 2006 2:48 PM  
Blogger Aegget:CPH siger...

Ulla: jeg betalte 90 kr hos Jupiter - fik en fed rabat.

november 28, 2006 1:14 PM  

Send en kommentar

<< Home