mandag, marts 13, 2006

En moralsk opsang









Den her kampagne, Falck kører for tiden, fik mig til at tænke på en grusom historie fra min barndom.

Da jeg var omkring 7-8 år gammel, legede jeg tit med en pige, som boede i samme villakvarter som jeg. Sådan et med privatvej med "Pas på, Børn leger"-skilte osv. Hun gik til spejder, så det hændte at jeg tog med. Ikke at det sagde mig noget særligt. Det var også KFUK. Helt ærligt. Nå, men... Et par gange kom en anden jævnaldrene pige fra kvarteret også med. Hende legede jeg ikke så tit med, men det hændte dog. Vi kan jo kalde hende Tine. De gange, hvor Tine er med til spejder, gennemgår lederne forskellige første hjælps tricks. Jeg husker dem ikke rigtig, kun noget om hvordan plastre skulle sættes på uden at ødelægge al klisterevnen. Det er egentlig også lige meget, jeg har aldrig (7-9-13) haft brug for den viden. Men det fik Tine.

Et par måneder efter hun havde været med os til spejder havde hun besøg af en helt fjerde veninde, ellers var det kun faderen, der var hjemme. De to piger er i køkkenet og laver kakao. Det ringer på døren. Tine går ud og lukker op. Der står en mand, der gerne vil tale med hendes far, som hun så kalder på og går tilbage til køkkenet. Idet faderen kommer hen til døren, skyder manden ham flere gange i maven og forsvinder så. Tine løber naturligvis ud til døren, da hun har hørt larmen og ser sin far ligge der og storbløde. Hun henter en masse viskestykker og propper dem i maven på sin far og ringer efter en ambulancen. Faderen overlever, men bliver lam fra brystet og ned. Ingen naboer reagerer på larmen, de tror det er nogle knægte, der er ovre at fyre fyrværkeri af på skolen, som ligger på den anden side af gaden.

Kort tid efter angrebet på faderen bliver huset pakket ind i et kæmpe-rockerborgs-agtigt hegn og et par år senere flyttede de. Det blev aldrig opklaret, hvem manden var og hvorfor han havde noget imod Tines far.

Men han havde ikke overlevet hvis hun ikke havde handlet så hurtigt. Så hvad kan man lære at det? Den kan I vist selv regne ud.

Minder mig om jeg skal have opfrisket min første hjælps viden, som vist er 10 år gammel efterhånden.

Update: Tog også lige testen her. Fire rigtige ud af ti. Det er eddermame dårligt, mand! Og nej, jeg er ikke vokset op i en dansk version af Compton.

10 Kommentarer:

Blogger Uden Relevans siger...

Har netop fornyet, jo dak... jeg havde også glemt Alt om aflåst sideleje og stands ulykken osv og jeg så den der svenske brandfilm hvor en stue futter af på 4 minutter...

marts 13, 2006 8:33 PM  
Blogger Ulla siger...

Godt, man har sådan en omsorgsfuld morfar. ;)

marts 13, 2006 9:44 PM  
Blogger Kontrolpigen siger...

Uh, hvor er det dog en forfærdelig historie! Jeg er virkelig imponeret over, at en 7-8 årig pige kan handle så hurtigt.
Jeg har endnu ikke taget et førstehjælpskursus, og jeg er ret sikker på, at jeg i sådan en situation ville gå fuldstændig i panik. Uanset om jeg så var 8 eller 30.
Hmmm, måske jeg snart skulle tage sådan et kursus.

marts 13, 2006 11:56 PM  
Blogger Ulla siger...

Præcis. Jeg er bange for at jeg også bare ville panikke. Det er vist på tide at gøre noget ved det.

marts 14, 2006 8:03 AM  
Anonymous Anonym siger...

Der var et kursus her på arbejdet, men jeg var ikke en af de første til møllen, nu håber jeg bare der kommer et til, tilgengæld så ved jeg at mange af mine kolleger kan, det er jo også meget rart.

marts 14, 2006 8:46 AM  
Anonymous Anonym siger...

Hey cool ...
Falck gør noget ved barnløsheden!

Børn er gratis indtil 30. juni! Så er det da bare med at komme afsted, hvis man ikke selv kan få børn! Husk dog at man maksimalt må tage tre ...

marts 14, 2006 9:30 AM  
Blogger Banjoko siger...

Hmm, jeg havde seks rigtige. Troede jeg kunne gøre det bedre, selvom det er 14 år siden jeg tog kurset. Det er vist på tide at få det genopfrisket. En var jeg dog ikke i tvivl om. Jeg har prøvet at bruge Heimlick (øh vist ikke stavet rigtigt??) manøvren en gang, på min daværende kæreste. Han kunne ikke sige et pip og jeg fattede heldigvis hurtigt hvad der var galt. Havde jeg ikke lært førstehjælp, havde han nok ikke overlevet det. Det var et stykke kød der var kommet i den gale hals og blokkerede fuldstændigt..
Det var en grim oplevelse skulle jeg lige hilse at sige.......

marts 14, 2006 1:21 PM  
Blogger Ulla siger...

John Doe: Hehe, ja jeg studsede også over formuleringen.

Andy: Så er det vel nok godt, jeg har en sprogets vogter i dig. Selv ;)

marts 14, 2006 2:36 PM  
Anonymous Anonym siger...

7 ud af 10, og det er 12 år siden jeg lærte det, i hæren. Først slog vi dem ihjel og så lagde vi dem i aflåst sideleje bagefter. Eller noget... Men ja, altid en god ide at genopfriske det. Måske min arbejdsplads arrangerer kursus. Tjekker det...

marts 16, 2006 6:48 PM  
Anonymous Anonym siger...

Hep... ni ud af ti, og det er endda hele 2½ år siden jeg sidst var til førstehjælpskursus.

Men hvorom alting er, så er det altså en god ting at kunne, og alt for få som kan!

marts 19, 2006 10:26 PM  

Send en kommentar

<< Home