torsdag, april 27, 2006

Ting, jeg ikke fatter

Først og fremmest er der folk, jeg ikke fatter. Der er fx dem, der cykler i lyse jakker på cykler uden bagskærm i regnvejr. Nogle synes cykler uden bagskærme er smarte, jeg synes det ser rimelig dumt ud. Med mindre man synes, det er fedt at have en sort stribe vejsnask op ad ryggen og ellers vaske jakker hele tiden. Dem om det.

Så er der dem, der skælder deres hunde ud i hele sætninger. De er kloge nok til at konstruere sætninger, men ikke til at fatte at hunden ikke forstår hvad de siger. Eksempel fra i morges: "Nej, nu gider jeg ikke at sige det mere! Hold så op og kom her!" Af alt dette forstår hunden med lidt træning cirka to af ordene, nemlig "nej" og "kom". Det minder mig om Kelly fra USA. Hun var udvekslingsstudent i 3.g og med på mit musikhold. I løbet af et par måneder lærte hun at tale et udmærket dansk, men i starten havde hun ikke engang kunnet høre sit eget navn blive nævnt i en sætning af uforståelige lyde.

Så har jeg lige tilmeldt mig et kursus i Statistisk Forsøgsplanlægning. Det bliver en dræber at tage, men jeg tror jeg får god brug for det med tiden. I dag fik jeg så noget af kursusmaterialet... Og det hele er jo formler!! ARGH... Jeg tror jeg ville have egnet mig godt som munk i middelalderen. Sådan en af dem, der pisker sig selv for at komme synderne til livs.

OK, skræmmende nok, tror jeg faktisk at jeg forstår lidt af hvad der sker her, nu hvor jeg har kigget lidt på det.

Pis! Hvorfor er jeg bare dømt til at være nørd?

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym siger...

hvad nørdet er der i at kunne se, at t-testet viser at means af de 10 events er signifikant forskellige (p<0.05)? Udfordringen bestod da i at kunne skimte eksemplet... ;-)

april 27, 2006 5:59 PM  
Blogger Flippa siger...

Åh nej, Ulla, jeg tror ikke du er klar over, hvad du har rodet dig ud i! Hvis bare jeg kunne have nået at stoppe dig!

Og Klaus, kan jeg få et direkte nummer at henvende mig til for lektiehjælp? =)

april 27, 2006 9:33 PM  
Blogger Ulla siger...

Er det en t-test? Hmmm... Jeg har vist lang vej endnu.

Og ja, Flippa, jeg fortryder i mit stille sind, men nu var det rent faktisk noget, jeg selv bad om. Næste gang vil jeg prøve at huske at bede om mere kage i stedet.

april 27, 2006 10:01 PM  
Anonymous Anonym siger...

Fra et æstetisk synspunkt kunne man jo også bare sige, at det ser smukt ud på papireret og pirrer den humanistiske nysgerrighed med matematikkens lukkede forståelsesunivers, spækket med mystisk betydning. Skal vi svinge os op i de højere humanistiske luftlag kan der siges at være en kunstnerisk frugtbar oscilleren mellem det betydningstunge (men tilsyneladende åbent forklarende) og det meningsløse (de ukendte symbolers samtidige tiltrækning og afvisning).

april 29, 2006 1:54 PM  
Blogger Ulla siger...

Og det der forstår jeg endnu mindre af end statistik.

april 30, 2006 1:03 PM  
Blogger Mini Padden Louise siger...

Held og lykke med statistikken, Ulla! Statistik er et fag der trækker tænder ud, mens det står på, men bagefter er man nu alligevel glad for at have taget det... Eller måske bør jeg bare tale for mig selv her - JEG er i hvert fald glad for, at jeg lært statistik, for det viser sig jo at være så nyttigt, så nyttigt :o)

april 30, 2006 3:42 PM  
Anonymous Anonym siger...

Det var heller ikke meningen ;) Det var åndvidenskabernes svar på statistik...

maj 03, 2006 10:55 PM  

Send en kommentar

<< Home