onsdag, april 26, 2006

Bøger!?!

Skal det nu pludselig til at være moderne? OK, here goes...

1. Hvilken bog har betydet mest for dig? Enten som læseoplevelse eller "aha"-oplevelse?
Ligesom AnetQ, der var så flink at tagge mig, er jeg ret pjattet med Svend Åge Madsens "At Fortælle Menneskene", men det er nu ikke den jeg vil nævne. Det bliver vist "Dage med Diam eller Livet om Natten", som er den første bog af Svend Åge Madsen, jeg læste. Den første i en lang række. Den hører ind under aha-oplevelserne. Basalt set er det 32 historier i én. Ellers blev jeg blæst væk af Thomas Manns "Buddenbrooks" for et par år siden og begejstredes også voldsomt over "Kongens Fald" af Johannes V. Jensen. Klassikere, javist, men det er der også en grund til. Sjoveste bog er "Populærmusik fra Vittula" af Mikael Niemi. Jeg sidder og griner bare ved at tænke på den.

2. Hvilken genre læser du mest? Romaner, krimi, biografier, digte, eller noget helt femte?
Romaner, der handler om noget der ligner hverdag, men som har et tvist. Helst med sære mennesker og sammenfiltrede historier. Eller bare godt fortalt.

3. Hvilken bog læste du sidst?
Suk, det bliver lidt som mange andres bogmeme. Sidst færdiglæste bog var vist Helle Helles "Rødby-Puttgarden" eller også var det Jan Guillous skodbog-men-nu-har-jeg-alligevel-læst-alle-de-andre-og-den-her-er-på-svensk "Arvet efter Arn". Men det er jo allerede flere måneder siden. Hvad kan jeg sige... Jeg har haft travlt.
I øjeblikket er jeg igang med Bjarne Reuters "Løgnhalsen fra Umbrien" samt Liza Marklund og Lotta Snickares "Der er et særligt sted i helvede for kvinder der ikke hjælper hinanden". Førstnævnte skal jeg helst blive færdig med i dag, for jeg har lånt den af en kollega i al for lang tid og min ferie slutter i morgen. Jeg har det bedst med deadlines.

4. Hvilke bøger ligger i to-read-bunken?
Ja, det spørgsmål synes jeg mangler, så det har jeg i al beskedenhed tilføjet. De andre spørgsmål handler om det man har gjort, det vil sige de siger noget om hvem man er og hvad man står for, på en eller anden vis. De bøger, man gerne vil læse, men ikke er nået til, siger noget om hvem man gerne vil være. Tror jeg.
I min bunke ligger der mange, heldigvis er de synlige fra sofaen, så jeg behøver ikke at rejse mig (man er vel magelig):
Morten Ramsland "Hundehovede"
Jonathan Safran Foer "Alt bliver oplyst" og "Ekstremt højt og utrolig tæt på"
Dantes Guddommelig Komedie (posh)
Herman Bang "Tine"
Soya "Min mormors hus" (ivrige læsere vil kune huske at de to sidstnævnte også lå og ventede ved sidste bog-meme)
Nicolai Moltke-Leth "Jo du kan"
Arne Nielsson "Viljen til sejr" (begyndte på den, gik i stå, men hey, det er jo ikke en konkurrence, vel?)
Diverse danske præster "Sig ja!" (Det var en GAVE!)
John Irving "The world according to Garp"
Kirsten Thorup "Ingenmandsland"
Karen Blixen "Syv fantastiske fortællinger"
Anthony Bourdain "Kitchen Confidential - En køkkenchefs bekendelser"
Christian Jungersen "Krat" og "Undtagelsen"
Stig Tøfting "No regrets"
Sara Blædel "Grønt støv"
Og så har jeg Jørgen Leths "Det uperfekte menneske" til gode hos min nye bogklub.

Jeg synes selv det er en ganske overkommelig og realistisk bunke. Dog havde jeg håbet af det ville svinde lidt mere i den i den netop forgangne ferie. Akkeja.

5. Hvilket køn er du?
Kvinde. Hvorfor er det her spørgsmål med? Har jeg misset noget?

Jeg sender denne meme videre til
iAndy, med tak for sidst,
LaQuack, med samme begrundelse, men også fordi jeg kan se, hun læser Terry Pratchett, som altid er sjov, selvom jeg nu kun har læst "Good Omens" for laaaaaang tid siden,
Mette, fordi hun følte sig overset ved sidste meme-runde,
Kontrolla, fordi jeg vil vide hvad min blogtvilling læser og
Camillog, fordi jeg vil genere nogle andre end normalt, og hende her kender jeg IRL og hun er sjauw.

3 Kommentarer:

Blogger susling siger...

Åh ja....Dage med Diam....havde helt glemt den! Elsker Svend Åge Madsen...det her bog-meme er på en gang sørgeligt...fordi man skal vælge...og fantastisk, fordi man pludselig bliver mindet om alle de blind blowing læseoplevelser man har haft,når man surfer rundt på andres blogs.

maj 01, 2006 12:05 PM  
Anonymous Anonym siger...

Soya-tingen hedder så "Min farmors hus"... Hvis du er "til" Svend Aage Madsen, bør du helt sikkert læse "Tugt og utugt i mellemtiden" - den åbnede for vel 25 år siden mine øjne for hans skæve og unikke univers!

maj 02, 2006 1:43 AM  
Blogger Ulla siger...

Susling: Hehehehe.

Fr. Møller: Jo, man kan godt sige at jeg er "til" Hr. Madsen, jeg tror jeg mangler at læse fem af hans bøger. De allertidligste, men de er altså for mærkelige. God koger... Og "Tugt og Utugt" er en fantastisk bog. Godt nok er der tyvstjålet fra en masse bøger (hvem sagde Greven af Monte Christo?), men så længe det gøres godt, skal man ikke klage. ;-)

maj 02, 2006 9:17 AM  

Send en kommentar

<< Home