torsdag, august 03, 2006

Simple Living III

Jeg bevæger mig nu videre til kæphest nummer to. Mad. Masser af det. Godt lavet af ordentlige råvarer og ikke for dyrt.

Vi har en kantine på mit arbejde, den lever ikke op til nogen af de tre krav. Den står på dåsemad (majs er såååå klamme fra dåse) blandet sammen og kogt/stegt til ukendelighed, helst uden krydderier, hvis man er heldig er det måske frostvarer der er røget i mixet. "Risotto", den griner jeg af hver gang. Nej, almindelige ris stegt i et halvt minut i en bradepande er ikke det samme som risotto. Jeg bliver faktisk fornærmet på risottoens vegne. Nå, nok om den lave standard, for tro mig, jeg kunne blive ved. Og ved.

Videre til prisen. Systemet er ufleksibelt. Ting koster fuld pris, hvis man - uhada - kombinerer to retter, altså tager fx kartofler til sin kylling, hvor der jo hører ris til, kartoflerne hører jo til koteletterne, så den slags kan man jo ikke blande.

HOPLA! Her er en ide! Drop enkelt priser på retter, salater, sandwich. Køb en vægt. Udregn en dagspris for 100 g mad (hvis torskerognen er udskiftet med Beluga Kaviar er det fx ok at prisen ligger lidt højere), og så folk betaler pr gram, de propper på tallerkenen. På så vis kunne det endda være at det kunne betale sig for folk at købe salat og derved fremme sundheden for de ansatte. Hvor svært kan det være?

9 Kommentarer:

Blogger Uden Relevans siger...

Samme med vores kantine...

"Man kan altså ikke tage kartoffelbåde til kyllingen, der hører ris til!"

Mit svar: Jeg lever et liv på kanten og tager gerne chancen.

(og mumlet uhørligt i skægget SO!)

august 03, 2006 9:51 AM  
Blogger Suzy Q siger...

som i vores kantine!!

Dag 1
"Hvad serverer I i dag?"
"Hvad fanden ved jeg om det, det er sgu ikke mig der laver lortet!".

Dag 2
"Hvad serverer I i dag?"
"Det er ehhhm... thai-gryde".
"Ehm.. nej. Det er dansk væltet lokum med et tot citrongræs i - og det står ikke så godt til den danske sovsekulør."

Dag 3
"Hvad er der i kyllingegryden?" (her menes kombinationen af grøntsager)
"Der er hakket kylling og lidt hakket skinkekød for vi løb sgu tør for kylling."

Dag 4:
"Aarrrj, serverer I karamel-budding i dag!?"
"Nej. Det er svampesovsen".

Jeg kunne blive ved, men jeg har ferie og må ikke tænke på mit arbejde.

Lorte-Eurest.

august 03, 2006 10:04 AM  
Blogger Ulla siger...

Haha, vi har også Eurest. Det stinker! Men nu smiler de da (lidt) i det mindste i modsætning til før. På den anden side ville jeg heller ikke smile hvis jeg serverede hundeæde til folk hver dag.

august 03, 2006 11:04 AM  
Blogger Ulla siger...

Hov. Siden hvornår har du haft skæg, Moffe?

august 03, 2006 11:04 AM  
Blogger kkk siger...

På en af mine forrige arbejdspladser betalte vi et fast beløb om måneden (rørende billigt, i øvrigt) og så kunne man bare vælte sig rundt i salatbaren, de lune retter eller smørrebrødet. Eller kombinere som man var tosset til. Og tre dage om ugen var der kage. Og alt det sodavand vi kunne bælle i os.

Hvorfor sagde jeg egentlig op? Knold.

august 03, 2006 3:46 PM  
Blogger Uden Relevans siger...

Ulla nix det var et virtuelt skæg.

Dansk Kantineservice

Eller som vi kalder dem DVASK kantineservice.

august 03, 2006 5:48 PM  
Anonymous Anonym siger...

PÅ mit gamle arbejde havde vi også et system som dit Kenneth. Det var en god dag, når der var makrel i tomat...

august 03, 2006 5:50 PM  
Anonymous Anonym siger...

Den bedste kantine jeg har haft på en arbejdsplads var drevet af Meyer & Tingstrøm. 2 kokke + altid masser af friske råvarer. Det var usigeligt lækkert hver dag. Kantinen havde plads til knapt 200 siddende og vi var vel 450 ansatte, men uanset hvornår man kom var udvalget indbydende, og prisen var fast ca. 300 trukket over lønnen. Samtidig var de meget fleksible, og lavede gerne retter på opfordring. Ufatteligt at det hang sammen økonomisk (selvom de nok fik det dobbelte i betaling pr ansat fordi virksomheden gav tilskud).

august 04, 2006 7:58 AM  
Blogger Ulla siger...

Jeg tror snart, jeg begynder at tude...

august 04, 2006 8:34 AM  

Send en kommentar

<< Home